Hjärtinfarkt, Stroke, Hjärnblödning

HJÄRTINFARKT, STROKE, HJÄRNBLÖDNING

 

Den vanligaste dödsorsaken i Sverige är skador på blodkärlen som antingen brister eller blir tilltäppta. Viss demens beror också på dåligt blodflöde i hjärnan på grund av tilltäppta blodkärl. Vill man njuta av sin pension bör man alltså se till att hålla sina blodkärl i trim.

 

Många börjar få skador på sina blodkärl redan i 20-års åldern och dessa skador förvärras sedan under årens lopp och gör att vissa drabbas av tex. hjärtinfarkt redan innan de fyller 50 år. Vissa släkter har känsligare blodkärl och drabbas därför i större utsträckning än andra. Ingen behöver egentligen drabbas av problem med sina blodkärl. Det finns områden i världen där ingen drabbas av kärlproblem.

 

Vad är då hemligheten för att undvika kärlproblem?

 

Det finns många orsaker till varför man drabbas av kärlproblem, men de viktigaste är brist på vitaminer och mineraler och då främst C-vitamin och mineralen koppar. Människan är ett av de få däggdjur tillsammans med apor och marsvin som inte kan producera sitt eget C-vitamin. Vi är därför beroende av att tillföra C-vitamin varje dag i kosten och till och med flera gånger under dagen. Utan C-vitamin drabbas man av skörbjugg. Vid lindrigare brist får man blödningar i tandköttet och försämrad sårläkning. Man kan även känna sig trött och muskelsvag och få en ökad risk att drabbas av infektioner, eller få ett ökat blodtryck och stela blodkärl eftersom C-vitaminbristen skadar blodkärlen. En del människor behöver mer C-vitamin än andra. De måste ta tillskott även om de äter mat med högt C-vitamininnehåll för att få tillräckligt med C-vitamin men det är viktigt att de inte bara tar C-vitamintillskott av rätt kvalitet utan även äter mat med naturligt C-vitamininnehåll för att kunna ta upp C-vitaminet i tillskotten.

 

Nitrat som finns i stor mängd i rödbetor, spenat och rucola är bra för att snabbt sänka ett högt blodtryck. Även vid angina pectoris(smärtor i hjärttrakten vid ansträngning) har de en bra effekt.

 

Det är viktigt att få tarmen att fungera så man kan ta upp mineraler och att äta produkter som innehåller tillräckligt med lättupptagliga mineraler. Mycket socker och snabba kolhydrater gör att blodsockret höjs. Detta leder till en ökad påfrestning på blodkärlen med skador som följd. Härdade eller delvis härdade fetter är heller inte bra för blodkärlen. Även den starka upphettning av fetter som man får vid grillning och stekning gör fettet skadligt för kroppen. Brist på vätska i kroppen gör också att kroppen har svårare att göra sig av med slaggprodukter, men man bör dricka vatten som inte innehåller till exempel klor eller andra gifter. Viktigt är även att röra på sig för att öka cirkulationen av lymfa och blod i kroppen.

 

För att stärka din självläkningsförmåga gör du så här:

 

  • Ät Powder of Life gärna typ K eller V, 1 till 2 matskedar per dag för att få den näring som dina blodkärl behöver. Samtidigt förbättras tarmfloran så att du tar upp näring bättre.

 

  • Lägg till C-vitamin, 1 – 3 kapslar 2 till 3 gånger per dag.

 

  • Lägg till D-vitamin, 1 – 2 kapslar 2 gånger per dag.

 

  • Minska på socker och snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater hittas främst i potatis och produkter tillverkade av vete såsom bröd och pasta.

 

  • Skaffa dig en vattenrenare för att undvika gifter i vattnet.

 

  • Minska på grillning och stekning.

 

  • Sitt inte stilla längre än 30 minuter.

 

  • Ät en matsked kokosolja per dag (eller vår Brain-007)

 

  • Ät en matsked färskpressad hampfröolja per dag.

 

  • Vid högt blodtryck och angina pectoris, ät rödbetor, spenat och rucola varje dag eller vår Circulation.

 

Huss & Hult Hälsoakademi AB

Almekärrsvägen 3,

443 39 LERUM

KONTAKTA OSS

+46 737 04 64 37

+46 732 17 64 79

ÖPPETTIDER

 

Det kan hända att vi inte är på plats varje dag, då vi reser mycket och håller i utbildningar.

Öppettider

 

Måndag - Torsdag

10:00 - 18:00

Fredag

10:00 - 15:30

 

Under sommaren kommer vi vissa dagar att ta spontan semester!

Vid frågor, ring 0732-17 64 79

© Copyright 2018. All Rights Reserved.