Kostråd

Eko-Logiska Kostråd

"Vi är varken läkare eller specialister på något vis, utan vill bara dela med oss av vad vi har lärt oss under våra utbildningar och av de experter inom hälsa och friskvård som vi har samarbetat med under de senaste åren.

 

Vi har skapat en sida där vi delar med oss av våra kostråd och länkar till

ekologiska produkter som vi själva köper på nätet.

 

Vi vill att du ska hålla dig frisk och stark länge! "

”Inlägget innehåller reklam för Bodystore, KitchenOne, Bokus, Grön Gåva och Årstiderna och innehåller annonslänkar”.*

Hos oss kan du göra en hälsokontroll med hjälp av vår QRMA frekvensanalys. Under en analys går vi igenom 180 olika värden i din kropp. Du kan komma ensam eller i par. Vi går igenom analysen tillsammans och ger dig råd hur du på enkla sätt kan ändra din kost och din livtsstil för att förbättra din hälsa.

 

Nedan följer råd om hur du kan äta dig frisk!

 

Cancer drabbar 1 av 3 i Sverige och det påstås att 2020 kommer varannan person drabbas. Det är en folksjukdom och drabbar hela familjen, då vi inte vill mista någon som står oss nära!

 

För att häva inflammation, som i ett obehandlat tillstånd kan orsaka sjukdom och eventuella cellförändringar kan du äta en anti-inflammatorisk kost, det vill säga en mer vegetarisk kost med frukt och grönt.

Köp gärna ekologiskt och kravmärkt!

 

Biokemisten Otto H Warburg, en av 1900-talets ledande cellbiologer upptäckte att den grundläggande orsaken till cancer är för mycket surhetsgrad i kroppen.

 

År 1931 tilldelades han Nobelpriset i medicin för denna viktiga upptäckt.

 

Se Syrabasbaslansen för att bättre förstå förhållandet mellan sur och basisk kost.

 

Vi får mycket inspiration från Anthony Williams böcker när det gäller kosten! Vi kan verkligen rekommendera hans böcker om du vill fördjupa dig i kunskapen om vad frukt och grönt betyder för våra kroppar! Du hittar dom på Bokus*.

Vi kan även rekommendera boken Ät & Lev Paleo. Jonas Bergqvist öppnar ögonen för hur du kan förbättra din hälsa genom att äta och leva efter hur vi som människor är genetiskt anpassade till mat, rörelse och psykosocial miljö. Denna bok hittar ni också på Bokus*.

Vad du INTE ska äta:

 

  • Socker och aspartam! (frukt och bär går bra)
  • Gluten och laktos gör att kroppen blir sur och syrenivån i kroppen sjunker
  • Fläsk gynnar inflammation. Köp ekologiskt och kravmärkt kött för att undvika antibiotika!
  • Sojabönor & sojaprodukter
  • Rapsolja
  • Raffinerat socker
  • Ägg
  • Mejeriprodukter
  • Odlad Fisk
  • Natriumglutamat
  • Artificiella smakämnen
  • Sötningsmedel – aspartam
  • Citronsyra

 

Vad du SKA äta

 

Antiinflammatorisk mat:

  • Apelsin & småcitrus
  • Banan
  • Bär
  • Citron
  • Dadlar
  • Druvor
  • Fikon
  • Granatäpple
  • Kiwi
  • Körsbär
  • Mango
  • Melon
  • Päron
  • Tranbär
  • Äpple
  • Bladgrönsaker
  • Gurka
  • Korsblommiga grönsaker
  • Lök
  • Potatis
  • Rädisa
  • Selleri
  • Sparris

Öka ditt intag av C-vitamin!

Vitamin C bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. C-vitamin bidrar också till återbildandet av reducerat E-vitamin. Vitamin C bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk ansträngning. C-vitamin ökar upptaget av järn. C-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning. C-vitamin bidrar till normal energiomsättning.

 

Vi rekommenderar LipoCell C vitamin, som du hittar på Bodystore*.

LipoCell C är ett kosttillskott med C-vitamin och Fulvosyra i flytande liposomal form som maximerar upptaget och effekten.

 

  • Bidrar till normal energiomsättning
  • Bidrar till att minska trötthet och utmattning
  • C-vitamin ökar upptaget av järn

Det är enkelt, nyttigt, läckert och gott att göra en fruktsmoothie eller en grönsaksdrink till frukost, mellanmål eller lunch!

 

Vi använder en slowjuicer istället för en råsaftcentrifug, då saften ur en slowjuicer innehåller mer fribrer. Vi kan rekommendera WITT BY KUVINGS B6100 WHOLE SLOW JUICER. I den kan du stoppa i hela frukter utan att skära den i bitar först. På det sättet bevarar du all saft och sparar tid.

 

För att göra goda smoothies rekommenderar vi en bra blender som tex PHILIPS HR3555/00 BLENDER. Dessa köksassistenter hittar du på KitchenOne*.

Vi rekommenderar Ekologiska ANTI INFLAMMATORISKA ÖRTER från RawpowderBodystore*. Rawpowder har många års erfarenhet av kosttillskott och med en målsättning: Att ge dig det finaste av naturens livsmedel. Välj Rawpowders superfoods om du är ute efter en komplett naturlig källa till antioxidanter, proteiner, essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen. Nästan hela sortimentet är ekologiskt. De få produkter som inte är certifierade växer vilt i områden långt ifrån föroreningskällor.

 

Vi rekommenderar även örter från Sonnentor Grön Gåva*

Anti-inflammatoriska örter:

Bra Fetter

 

  • Oliver
  • Mandlar
  • Hasselnötter
  • Cashewnötter
  • Valnötter
  • Avokado
  • Kokosfett
  • Hampafröolja
  • Linfröolja

Hampfröolja är en av de mest optimala oljorna för oss människor. Bara en matsked ger ca 75% av dagsbehovet av omega 3. Oljan smakar bättre och är inte så oxidationsbenägen som linfröolja.

 

Oljan från hampafrön har höga nivåer av vitaminerna A, C och E och Beta-karoten. Den är rik på mineraler som fosfor, kalium, magnesium, svavel och kalcium. Hampfröoljan är också en av de sällsynta källorna till gammalinolensyra (GLA), vilken även finns i mindre mängder i bland annat modersmjölk och svartvinbärsfrön, men även i linfröolja. Linolsyra och linolensyra är nödvändiga för

normal tillväxt, synutveckling och bidrar även starkt till att hår och hud får sin lyster. Fleromättade fettsyror smörjer och rensar artärerna, vilket är viktigt för att motverka uppkomsten av hjärtkärlsjukdomar. Kallpressade oljor som hampfröolja tål ingen uppvärmning. Det går bra att använda den som salladsdressing eller helt enkelt som kosttillskott, två matskedar om dagen.

Kokosolja är fantastiskt nyttigt! Vi använder det att steka i, baka med och äta för att förebygga Alzeimers sjukdom, vi smörjer oss med den och vi bara älskar den! Det finns en hel vetenskap om kokosfett och hur bra den är. Läs mer här!

Vi börjar alltid dagen med ekologisk havregrynsgröt, det är bra för magen och främjar tarmfunktionen! Betaglukanet i havregrynen har visats ha positiva effekter på kolesterolvärdet. Betaglukanerna har även en annan hälsoeffekt, nämligen en långsammare blodsockerstegring av blodsockret efter måltid.

Har du tid så kan du göra din egen havre- eller mandelmjölk, det är lätt och gött!

 

Vi kan rekommendera en Chufamix Grön Gåva*. Kittet för chufamix är tillverkad av en giftfri plast utan BPA eller bisphenol A. Det består av en större bägare med lock, innersats med sil och en press. Även en enklare receptsamling medföljer där du få hjälp av börja använda din chufamix.

 

Börja göra din egna havremjölk eller mandelmjölk där du får en helt annan kvalité från de råvaror du själv väljer. Tack vare chufamix är allt klart inom 5-10 minuter!

 

Varför inte göra din egen Hampamjölk?! Visste du att hampafrön innehåller nyttiga fleromättade fettsyror som omega-3 och omega-6, 25% protein, kalcium, magnesium, fosfor, svavel, karotin, järn, zink och vitaminerna E, C, B1, B2, B3 samt B6.

Hampamjölken är en god, näringsrik och vegetabilisk mjölk. Ett utmärkt alternativ!

 

Gör så här:

1. Blötlägg 1 dl oskalade hampafrön. Låt stå över natten.

2. Häll ut vattnet. Tillsätt 1 l vatten, 2 kärnfria mjuka dadlar och en nypa salt. Mixa allt i 5 min.

3. Sila genom din Chufamix, så får du en vacker fin vit "mjölk".

4.Häll upp på flaska.

Klart!

(hållbar ca.5 dagar i kylskåp)

 

Skalade ekologiska hampafrön kan du köpa från TrueLife!

När du ändå håller på i köket, varför inte groda dina egna groddar? Det är både roligt och rogivande! När man groddar mungbönor, blir de rika på Vitamin C som är viktig eftersom den stärker blodkärl och hud, får sår att läka snabbare, den skyddar även fettämnen i kroppen mot att oxidera och härskna. Även Vitamin E bildas vid groddning som skyddar mot och förebygger rynkbildingar och leverfläckar, dessutom hjälper till att läka hudbristningar och ärr efter sår. Den är desutom rik på protein, mineraler och kostfiber.

 

Mungbönor innehåller dessutom höga mängder vitamin B17.

 

Vi kan rekommender att du skaffar dig några groddningsburkarGrön Gåva* och billiga, ekologiska Mungbönor hittar du på Bodystore*, så att du kan komma igång med din groddning!

Ibland måste man unna sig något gott! Det känns fantastiskt bra att kunna äta gott och nyttigt!

 

Vi rekommenderar Chicza tuggummi från mayakulturens regnskog! Det är 100% ekologiskt och 100% nedbrytbart! Det enda kravmärkta tuggummit!

Fibrerna i Chicza gör att munnen och käkarna får ett riktigt träningspass. Förr var det vanligt att tugga på något efter en måltid- inte bara för att hjälpa matsmältningen utan också för att rengöra tänderna.

Om du tuggar Chicza tuggummi bidrar du till att bevara mayaindianernas regnskog och stödjer de Chicleros som tar hand om den. Detta goda tuggummi hittar du på Grön Gåva*.

Choklad är både gott och nyttigt! Och då menar vi riktig ckoklad! Det sägs att choklad är uppiggande, minskar risken för hjärt & kärlsjukdomar, sänker det farliga kolesterolet LDL och blodtrycket, ger en jämnare blodsockerkurva, ökar aptiten, förhöjer hjärnfunktionen, främjan god nattsömn och är rikt på antioxidanter. Choklad anses även höja produktionen av det stimulerande ämnet serotonin och kan öka sexlusten. Så njut av din choklad!

 

MEN...all choklad som säljs på marknaden är inte nyttig choklad. Choklad kommer från kakaobönor som finns i en frukt som växer på kakaoträdet Theobroma cacao. Ju mörkare chokladen är desto mer kakaomassa innehåller den. En bra choklad innehåller kakaomassa, rörsocker och kakaosmör...INGET MER!

 

Vi kan rekommenderaEkologisk Vivani och Mascao som du kan hitta på Grön Gåva*.

Vi kan även rekommendera HampaChoklad från True Life.

True Lifes hampachoklad innehåller skalad hampa och mörk choklad (70%).

 

Kombinationen mycket hampa och mörk choklad gör den nyttigare än annan choklad.

 

Den smakar mycket choklad och har en nötaktig smak och mjuk konsistens. Tycker du om mörk choklad kommer du att älska den!

  • Baka dina egna snacks! Det är enkelt och gott!

 

Använd dig av björksocker istället för vanligt socker. Det kan du hitta på Bodystore*. Bättre Hälsa Björksocker har 40% mindre kalorier än vanligt socker, 75% mindre kolhydrater och GI-värde som ett salladsblad. Utmärkt för diabetiker, bantare & hälsosamma!

 

Du kan även använda dadlar och fikon för sötma!

  • Om du snabbt vill basa upp din kropp kan du ta Kolloidalt magnesium + Cormin kalk + D3. Tas på kvällen, för den som vill höja PH värdet snabbt!

 

Vi rekommenderar KOLLOIDALT MAGNESIUM, CORMIN KALK & D3 från TRUE LIFE. Kolloidalt Magnesium och Zink tas lättare upp av kroppen än Magnesium och Zinktabletter. Vi tar upp endast ca 4-6% av magnesium i tablettform, medan kroppen tar upp över 90% då vi intar tillskotten i flytande form!

 

  • Drick mycket vatten med pressad citron och gurka.

 

  • Stressa mindre, meditera och djupandas!

 

  • Om du tränar hårt, se till att kompensera detta med extra mycket basgörande kost och dryck. Den som tränar hårt producerar mycket sura slaggprodukter och måste kompensera med mycket basisk kost, för att inte få ett surt PH värde i cellerna.

 

  • Promenera, ut i friska luften!

BAS-görande kost:

 

  • Aprikoser
  • Avokado
  • Banan
  • Bär
  • Citron & Lime
  • Dadlar
  • Mango
  • Potatis
  • Selleri
  • Cat’s Claw
  • Vitlök

Kanske kan du unna dig att köpa Ekologiska Matkassar från Årstiderna*! Beställ hem en av deras färdiga matkassar med nya och fräscha råvaror! De blev Årets Matkasse 2016, utsedda av Allt om matkassar! Självklart är det alltid helt ekologiskt!

Välj mellan bl a Barnvänliga matkassen, Flexitariska Matkassen, Hälsomatkassen eller Vegetariska Matkassen! Här finns det en Matkasse för alla smaker!

En LÄKANDE Meny under 1 månad, med bara råa frukter och grönsaker

hittar du i Anthony Williams bok Medial Läkning, som finns att köpa på BOKUS*

Summa Kardemumma... öka på intaget av frukt och grönt.

Se till att köpa ekologiskt och kravmärkt.

Tugga mycket och ät långsamt! Njut av maten!

Drick mycket vatten och rör på dig!

Unna dig något gott ibland utan att få dåligt samvete!

Har du ett starkt immunförsvar kan du lite på att din kropp håller dig frisk!

Älska dig för den du är! Du är skitsnygg!

Lyssna på din kropp!

Lycka till önskar Jeanette & Suzanne!

Huss & Hult Hälsoakademi AB

Almekärrsvägen 3,

443 39 LERUM

KONTAKTA OSS

+46 737 04 64 37

+46 732 17 64 79

ÖPPETTIDER

 

Det kan hända att vi inte är på plats varje dag, då vi reser mycket och håller i utbildningar.

Öppettider

 

Måndag - Torsdag

10:00 - 18:00

Fredag

10:00 - 15:30

 

Under sommaren kommer vi vissa dagar att ta spontan semester!

Vid frågor, ring 0732-17 64 79

© Copyright 2018. All Rights Reserved.